malu...

salam..


malu adalah sebahagian daripada iman. orang yang tidak mempunyai perasaan malu biasanya akan lebih mudah melakukan perbuatan yang ditegah oleh Allah. jika kita punya rasa malu, kita akan takut untuk melakukan perbuatan yang dilarang. memiliki sifat malu juga menjadikan manusia sentiasa menjaga perkataan, aurat, budi pekertinya ketika di khalayak dan turut menjaga kelima-lima pancainderanya. malu manusia bukan hanya terhadap Allah, malah kepada kedua ibubapa, pasangan, keluarga serta orang ramai, apatah lagi kepada orang yang bukan muhrim. dari perasaan malu inilah akan membuatkan seseorang manusia sentiasa menjaga dirinya daripada terlalu bebas dalam bertindak dan berkata-kata.

haaa..saya memang merupakan seorang yang pemalu sejak dari azali lagi, kerana sejak dari kecil saya sudah diajar untuk menjaga kemaluan malu didalam sifat diri saya ini..maka tidak salahlah untuk saya bersifat pemalu kerana sifat ini juga merupakan akhlak Rasulullah SAW..tetapi malu juga ada hadnya, tidak perlulah sentiasa berasa malu malah kita sebagai manusia harus yakin dengan diri kita untuk setiap perkara yang kita amalkan atau lakukan..jagalah akhlak anda semua agar kita beroleh manfaat kerana dari sifat inilah, ia menunjukkan hala tuju seseorang umat..wallahualam..


2 comments:

  1. bg Nyna, Dane mmg seorang yang pemalu. Suka dan Selesa la berkawan ngan danial. hheee. Time kasih jd kawan nyna oke. ;) Cari cinta..takpayahla nyna carikan... :) Jodoh kan dah ditetapkan oleh Allah s.w.t dan na akan sentiasa doakan dane jumpa yang terbaik suatu masa yg sesuai t.. tau

    ReplyDelete
  2. thx t0o coz being part of my life nyna,hi3..
    dane msuk uitm tros je rmai kwn girl taw,sgt bersyukur,coz bru la taw cmne ragam girl tu,girl ni,ha3..
    ha nyna pn pasan kn,but mmg btul pn dane ni pmalu,mmg xdinafikan,sjk azali g..
    erm,bout awek tu,mmg la jodoh tu ditentukan oleh Allah,tp xsalah kot if nyna knlkn sape2 kt dane,mana la taw si dia mmg girl yg Allah tentukn utk dane,ha,kita xtaw..kemungkinan itu bole kn..

    ReplyDelete